lördag 13 februari 2021

här är vägen vandra på den

Ungdomar har tendens att oftare bana nya vägar än äldre. 

Nå egentligen är det en gammal väg, den som syns i bilden, vi brukar ha uppskottat en liten väg just där, men det har inte blivit av i år. Den går från en dörr till en annan, men man kan gå runt också, det blir lite längre men den vägen behöver skottas upp ändå. 

Nåja då det nu ändå hade gåtts där, så skottade jag upp en liten väg igen, hur länge den sedan hålls uppe är en annan sak. 

Morgondagens första läsningen-text

Hes. 18:30-32

Alltså skall jag döma er, israeliter, var och en efter hans gärningar, säger Herren Gud. Vänd om! Vänd er bort från era brott, så att de inte får er på fall. Sluta upp med alla era brott mot mig. Skapa er ett nytt hjärta och en ny ande. Inte vill ni väl dö, israeliter? Jag önskar ingens död, säger Herren Gud. Vänd om, så får ni leva.

Ordet alltså i början av texten indikerar att det finns en berättelse innan också. Nog värd att läsas. 

"Skapa er ett nytt hjärta och en ny ande." Ord och inga visor. 

(Borde kanske läsa också Hes. 36:26-27: Jag ska ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag ska ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag ska låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem.)

Om man går ofta på samma vägar så blir det en stig - också fast man inte skottar. Det gäller att hitta de rätta vägarna och börja gå på dem - helst i unga år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar