lördag 6 februari 2021

vems

ibland undrar jag om det är vi som bor hos katten;
eller om det är hon som bor hos oss?

Vaknade - och bra så!

Förritiden fanns det gårdfarihandlare (något av det första jag vaknade med idag). Då vi flyttade hit där vi nu har bott i över 30 år, så kom någon enstaka emellanåt och sålde borstar, korgar, disktrasor o.dyl., sånt som man alltemellanåt behöver förnya. Han kom in i farstun och började visa sina produkter. Det var hans sätt att överleva? Rik tror jag knappast han blev av det. 

Men en dag kom jag på att han kom på en söndag och då brukar jag inte handla/gå i butiker heller. Tyckte ju att någon ordning får det väl vara!? Och jag nämnde det åt honom (som jag minns det helt lugnt: Jag brukar inte handla/köpa saker på söndagar.). Sen kom han inte fler gånger. 

Morgondagens gammaltestamentliga text: 

Mal 3:1-2

Se, jag ska sända min budbärare och han ska bereda vägen för mig. Och Herren som ni söker ska plötsligt komma till sitt tempel, förbundets sändebud som ni längtar efter. Se, han kommer, säger Herren Sebaot. Men vem kan uthärda den dag då han kommer, och vem kan bestå när han visar sig? Han är som guldsmedens eld och som tvättarnas såpa. (enl. Folkbibeln)

Det jag märkte i texten var att Herren ska komma till sitt tempel. Vi är hans - hans tempel. 

Vi får hoppas på hans nåd.  (klick) 

Tvättarnas såpa, enligt Bibel2000-översättningen: tvättarnas lut, låter inte som någon behaglig tvål. Lut är gjord på aska och askan ur kaminen använder vi ofta för att tvätta kaminluckglasen med, är effektiv, men bör handskas med försiktigt. Precis som elden, viktigt att handskas med försiktigt, ska hålla sig i kaminen och inte utanför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar