lördag 20 februari 2021

vitt vitt

Det har kommit mycket snö. Jag har fått tillräckligt med motion idag - faktiskt. 

Började med att skotta. Tack och lov var grannen med traktorn i morse och tog bort det mesta, sen fanns det nog tillräckligt att ta bort runt kanterna ändå. 

Fotot tog jag genom köksfönstret. Så ser det inte ut mera, för barnbarnen kom på att gräva gångar och göra en koja under granen. 

Behövligt att de kom och trampade till snön lite, så det ryms eftersom det kommer mera. 

Morgondagens första läsningen - text: 

Jes. 1:16-20

Tvätta er, gör er rena! Ta bort era onda gärningar ur min åsyn. Sluta att göra det som är ont, lär er att göra det som är gott! Sök det rätta, tillrättavisa förtryckaren, försvara den faderlöses rätt, stöd änkan i hennes sak. Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om än era synder är blodröda ska de bli snövita, om än de är röda som scharlakan ska de bli vita som ull. Om ni är villiga och lyssnar ska ni få äta landets goda. Men om ni vägrar och trotsar ska ni förtäras av svärd, för Herrens mun har talat. (enl. Folkbibeln)

Snön ser nog vit och ren ut, men ändå  måste jag säga till då barnbarnet ville äta snön. Det är inte rent. 

(Måste söka på folkbibeln.net då jag mindes "Om än era synder är blodröda ska de bli snövita, om än de är röda som scharlakan ska de bli vita som ull." Och se då såg jag ju att det var samma text, enligt Bibel2000 var det ett frågetecken "När era synder är scharlakansröda, kan de då bli vita som snö? När de är röda som purpur, kan de då bli vita som ull?" Och ja, jag tror ju att de kan det, med Jesu frälsningsverk. Här (klick) finns en fundering om det.)

 

Så har jag ju också läst en biblioteksbok: Astri Valen-Sendstad: Lina Sandell Blott en dag. Jag trodde jag hade läst den förr, jag har läst en annan bok om Lisa Sandell förr nog, men minns inte vem som skrivit den. Sökte på bloggen, men hittade den inte, så det var så länge sen så jag skrev om det på de tidigare bloggarna som försvann sedan - om jag minns rätt får jag väl tillägga. 

Men hon skrev många kära psalmer, ett exempel ur Sionsharpan är: 

1. Hemma, hemma får vi vila efter slutad kamp och strid. Hemma, hemma hos vår Fader väntar oss en evig frid. Därför glatt framåt nu, vänner, löftesordet sviker ej, och vi kämpar inte heller för ett ovisst mål, o nej! 

2. Målet ligger ju framför oss, vägen dit är ej så lång, fast den går i djupa dalar och i mörker mången gång. Jesus slagit sig igenom, o, vad tröst för oss däri! Genom honom som har segrat övervinner också vi.

3. Litet mera eller mindre utav jordens nöd och lust, det betyder ju så föga när vi hunnit hemmets kust. När vi frälsta ser tillbaka på vårt korta vandringståg, vad betyder det om solsken eller moln däröver låg?

4. Hemma får vi ändå vila, vila ut i Jesu famn efter alla vedermödor både med och utan namn. Där skall ingen fruktan vara, ingen oro, ingen nöd, ingen frestelse och plåga, inga tårar, ingen död.

5. O, så låt oss ej förtröttas, låt oss medan än är tid verka Herrens verk på jorden, om än under mycken strid! Ty på mödan följer vilan som en ljuvlig nådelön, och vårt verk är ej förgäves, då ju Herren hör vår bön.

6. Hemma, hemma får vi vila! Låt det bli vårt fältrop här, medan striden ännu varar, ja, när den som hetast är. Låt oss ropa till varandra, var vi möts, vad än oss sker: Hemma, hemma får vi vila! Vad kan vi då önska mer?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar