lördag 22 maj 2021

det ska komma en dag

Drömmen om sommaren fick ett bakslag. Trots att aga är förbjudet....

Men jag låg och blundade i soffan på morgonkvisten och drömde att det var snöyra - kan det kanske också bli, men där är vi ju inte än, tackolov. 

Häggen som i lä för stenen blommade hittade jag häromdagen. De andra håller sig nog ännu gömda i knopparna.
 

Morgondagens, pingstdagens, första läsningen-text: 

Joel 2:28-32

Det skall komma en tid då jag utgjuter min ande över alla. Era söner och döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män se syner. Också över slavar och slavinnor skall jag då utgjuta min ande. På himlen och på jorden skall jag låta tecken visa sig: blod och eld och pelare av rök. Solen skall vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och fruktansvärda. Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad. På Sions berg skall finnas en skonad skara, så som Herren har lovat, i Jerusalem skall några överleva, så som Herren bestämt.

Drömmar kan vara av mångahanda slag, i korsord blir de ofta till småbröd/kaka. Gårdagen med kall nordan passade utmärkt till bakning. Det blir så trevligt varmt när ugnen har stått på och doftar gott i huset. En kaka, mer än så blir det sällan numera. 

Tecknen som texten talar om: blod, eld och pelare av rök, låter nog mera som en mardröm. Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar