fredag 21 maj 2021

vårregn

Vinet i vårt växthus - kan jag ju inte säga. Vi förvarar inte vin i växthuset, eller annars heller finns det inget vin på flaskor i vårt hus. Tomma vinflaskor finns nog och andra som är fyllda med lingonsaft.

Men vinväxten i vårt växthus tror på sommaren, sätter nya rankor och nya knoppar. Trots att jag inte vet och kan sköta sådana. Men vatten får den emellanåt. Planterad så nära väggen att den nog också får vatten utifrån då det regnar. 

Det finns en första läsningen-text för i morgon eftersom det är pingstafton. Pingst firades mera förritiden. 

Jes. 59:20-21

Han kommer till Sion som befriare, till dem i Jakob som upphör med sina brott, säger Herren. Detta är mitt förbund med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, nu och för evigt.

Det är där kraften till livet finns - Herrens ande. Amen säger jag (amen i betydelsen: låt det så ske) eller med annat ord Sic! (=just så!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar