fredag 25 juni 2021

glad midsommar!


Strandirisarna, som jag skrivit om tidigare blommar i år igen.

Fortfarande som synes, ingen skött plantering, utan mitt bland gräset och det också oklippt, ute på en åker. Och bra så!

Blomman i förra inlägget sökte jag namn på och hittade en grupp på fb: Vilken växt. Där fick jag snabbt svar. Tack för det. Pepparrot är det tydligen. 

Det är inte något jag brukar använda, men vem vet kanske det skulle vara gott i liten mängd?

Morgondagens, midsommardagens första läsningen-text: 

Jes. 45:8-12

Låt det regna från ovan, ni himlar, låt rättfärdighet strömma ner från skyarna. Jorden ska öppna sig och ge frälsning som frukt, den ska låta rättfärdighet växa upp. Jag, Herren, skapar detta. 
 
Ve den som tvistar med sin Skapare, en lerskärva bland jordens skärvor! Säger leran till den som formar den: "Vad gör du?" Säger ditt verk: "Han har inga händer?" Ve den som säger till en far: "Vad är det du avlar?" och till en kvinna: "Vad är det du föder fram?" 
 
Så säger Herren, Israels Helige och Skapare: Fråga mig om det som ska komma. Låt mig ha omsorg om mina söner och mina händers verk. Det är jag som har gjort jorden och skapat människorna på den. Det är jag som har spänt ut himlen med mina händer och gett befallning till hela dess här. (enl. Folkbibeln)

Hur månne ser den växten ut - den som beskrivs i första stycket?

Men i alla fall har Herren fortfarande allt i sin hand - också jag får vara där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar