lördag 26 juni 2021

job(b)

Det borde ju idag (?) vara bild på vackra vyer, blommor el.dyl. Det är ju midsommardag idag. 

Men på midsommaraftonsfotografierna (huh, vilket långt ord det blev!) finns bilder på mänskor med alla möjliga miner (borde ju ha tillåtelse att lägga upp dem) och alla nästan rörliga trots stillbilder. 

Det var alltså liv och rörelse. Trevligt så!

Därför sätter jag upp en korsordsbild. Svaret till rutan blev megaton och det var inte en sån vi hörde igår. 

Korsordet är ett sånt som jag har förstått (om jag förstått rätt) är ett datorskapat korsord. (De som är gjorda av människor är enligt mitt tycke mycket trevligare att lösa, av någon anledning) Min tanke: Kan man inte lära datorer avstava orden rätt? Men barnen måste, och vi större också, måste kunna det. Det här är de samma datorerna som vi godkänner att ha hand om våra intimaste uppgifter, bank- och sjukdoms-dito?

Jag laddade upp bilder från igår från kamerakortet till datorn och då plockar jag dem en och en och tydligen hade några fotografier hamnat i fel mapp på datorn och då plötsligt hade jag, då jag kom tillbaka från kaffepausen, en screensaver med just de fotografierna! 

Morgondagens första läsningen-text: 

Job 35:1-8

Elihu sade: Tycker du detta är riktigt? Du säger att du har rätt mot Gud, du frågar honom: ”Vad har du för nytta av min rättfärdighet, och vad gör det dig om jag syndar?” Jag vill ge dig svar, dig och dina vänner. Vänd blicken mot himlen och se, betrakta molnen högt ovanför dig! Om du syndar, vad gör det honom? Är dina brott många, vad rör det honom? Om du är rättfärdig, vad ger det honom, vad får han ta emot av dig? Din ondska berör bara människor, din rättfärdighet bara dina likar.

Hela Jobs bok, den äldsta i Bibeln sägs det, är en märklig bok. Man måste läsa den också till slutet innan man ser hur det egentligen är. I sista kapitlet säger Herren så här: v. 7

När Herren hade talat dessa ord till Job, sade Herren till Elifas från Teman: ”Min vrede brinner mot dig och dina båda vänner, för ni har inte talat rätt om mig som min tjänare Job.

Elihu var en av dessa vänner, som inte talade vad rätt är om Gud.  

Svaret på frågan: Om du är rättfärdig, vad ger det honom, vad får han ta emot av dig? kan ju vara t.ex. samma glädje som det är för mig som mamma/farmor/mormor att se på barn och barnbarn att de lär sig nya saker, är glada och gör det rätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar