lördag 24 juli 2021

att umgåsa

Det var länge sen jag ätit "ute", som det heter. Men det var gott och sällskapet ännu bättre. Gamla bekanta som man inte behöver göra sig till för. Tack för det! 
 
Sen fortsatte vi med husbilen och övernattade vid "vårt" ställe i närheten. Någon annan hade nog också hittat stället. Det hann bli sent och började skymma, men månen sken stort vid horisonten.  
 
Jag är ju ingen fotograf, jag bara knäpper. Men jag hade för mig att det fanns någon inställning på kameran så att man kunde ta bra kort också i skymning, så jag letade, men som sagt det var mörkt och jag såg inte så bra vilken inställning det blev då jag skruvade på knappen. Knäppte lite på måfå. Bilden blev ju inte bra, men lite konstig i alla fall.

Morgondagens första läsningentext: 

Jer. 7:1-7

Detta ord kom till Jeremia från Herren: Ställ dig i porten till Herrens hus. Där skall du ropa ut detta budskap:
Hör Herrens ord alla från Juda som går in genom dessa portar för att tillbe Herren! Så säger Herren Sebaot, Israels Gud: Ändra era liv och era gärningar, så skall jag bo bland er på denna plats. Lita inte på lögner som ”Här är Herrens tempel, Herrens tempel, Herrens tempel.” Men om ni verkligen ändrar era liv och era gärningar, om ni handlar rätt mot varandra, om ni inte förtrycker invandraren, den faderlöse och änkan, inte låter oskyldigt blod flyta på denna plats och inte skadar er själva genom att följa andra gudar, då skall jag bo bland er på denna plats, i det land som jag gav åt era fäder från urminnes tid och för all framtid.
här är horisonten rakare...

Ord och inga visor, men här är det som ska vara mer än bara ord, det ska vara gärning också. 

Bekantskapen ska resultera i ändring/omvändelse. Säg mig vem du umgås med, så ska jag säga dig vem du är.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar