tisdag 27 juli 2021

fake face / face fake

Bilden är från vår gård. Alla pelargonorna har kommit sig så här långt ut från rummet. Har inte fått någon ny jord än - få se om de alls får? Men där sitter de på kyrkbänken. 

Den, kyrkbänken, har kommit till oss via någon auktion för många år sedan och där har den sedan dess stått, men nu börjar den nog ge upp på sina håll. Den har svällt upp på vissa ställen av väta och jag riskerar inte att sätta mig på den mera.

Vintertid är den full med snö som faller av taket.

Fotografiet är dåligt/suddigt och om man går närmare ser man att pelargonorna nog skulle behöva en rensning av gamla blommor och torkade blad. 

Men gläder mig ändå åt dem. 

Då jag öppnade facebook idag, så fick jag mig skrivet på näsan (inte bokstavligt och inte just jag) att jag borde omvända mig. Jag har fått mina två covid-19-vaccinationer. Förlåt men jag visste inte att det skulle vara en synd, mer än andra? 

Dessutom fanns på annan plats en bild på om att det finns mycket fake news idag (ev.luth.kyrkans bild). Bilden var på en asfalterad rak väg med skylt om rondell med många vägar till sidorna (fake news). Rondellen syntes inte på bilden. Kunde ju tolkas som "one way". Någon kommenterade att hela kyrkan är fake news. (En annan sak: Jag kan inte föreställa mig Jesus som vägen och asfalterad. Jag tänker mig nog den som en stig någonstans bredvid den breda vägen, förhoppningsvis så väl ingången att den syns.)

Min tanke är att det är som kyrkbänken på bilden. Den börjar ta slut på vissa ställen, blommorna som sitter på den är vackra, men tittar man närmare så hittar man nog vissnade delar. (Fast de är blommor nog alla, inga plastblommor.) Hoppas att någon tar bort de vissna bladen på mig emellanåt, där jag sitter i kyrkan/församlingen, då kanske man orkar blomma mera?

Men det här att uppvigla folk att trotsa myndigheter och egga upp folket till trots, det hittar jag inte någonstans i bibeln att det uppmanas till. Myndigheter ska man be för. Synder ska man ta opp enskilt med de som syndar, om de är ledare för församling ska det tas opp med de äldste i församlingen. Men i facebook/på torget?

Men det är kanske skillnad på fake news och face(book) news?

Jesus är trots allt Herre - också över facebook och allt som kan nämnas. Han har allt under kontroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar