måndag 12 juli 2021

mirakel

Jag har börjat med att stoppa ner alla möjliga sorters frön i burkar inne, för att se om det växer något ur fröna. Alltså äppel, apelsin, dadel, körsbär osv. Men sen minns jag ju inte vilka frön jag har satt var och jo, i samma burk finns nog många olika frön. 

Häromdagen hittade jag ett frö modell lite större i en ficka på en gammal jacka, som jag inte använt på år och dag. Jag kände inte igen fröet, men det satte jag också ner, så få se....

Men nu hände det plötsligt något i en kruka. Nu då jag ser de första bladen börjar jag misstänka att det är en hästkastanj. Jag minns att jag satte ner såna frön också. Men de första bladen kan ju se lite annorlunda ut, så få se...

På andra bilden ses i så fall ursprungsväxten i blomningstid. 

 

Jag har också läst en bok: C. S. Lewis: Mirakel Är det övernaturliga naturligt? Jag förstod nog inte allt, men det var övertygande.    (Övertygande är det som sker när man sätter en duk på bordet.)

En sak jag funderat på angående ordens betydelse, betydelsen har en tendens att ändra vartefter. 

C. S. Lewis: "Det är meningslöst att klaga över att ord har mer än en betydelse. Språket är levande och precis som träd skjuter nya skott så skjuter ord nya betydelser. Detta är inte enbart en nackdel, för medan vi reder ut begreppen lär vi oss en hel del som vi annars skulle ha missat."


Men mirakel är det med allt som växer, växter och människor. 

                                                                                         Här ett långt inlägg om annat som också växer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar