söndag 18 juli 2021

varmt och härligt?

 

Ett projekt på ledigheten var att få ett nytt märke på min nyckel. Det gamla hade nötts ut. 

Som synes är det inte "köpis", utan jag syr med knappnålsstygn, denna gång med bomullstråd, gult. För att veta vart nycklarna går. 

Det röda är en likadan, men har tydligen hållit sig bättre helt. 

Inga stora projekt, men jag kan säga att jag gjort något!

Söndagens första läsningen-text

2 Mos. 34:29-35

När Mose gick ner från Sinaiberget och hade med sig förbundstecknet, de två tavlorna, utgick det en strålglans från hans ansikte, därför att han hade talat med Gud, men han märkte det inte. Då Aron och alla israeliterna såg strålglansen från Moses ansikte vågade de inte komma emot honom. Men Mose ropade på dem, och då kom Aron och alla hövdingarna i menigheten till honom, och han talade med dem. Sedan kom alla israeliterna fram, och Mose gav dem alla de befallningar som han hade fått av Herren på Sinaiberget. När Mose hade talat satte han en mask för ansiktet. Varje gång Mose trädde fram inför Herren för att tala med honom tog han av masken tills han gick ut igen. När han hade kommit ut talade han om för israeliterna vad Herren hade befallt. Då såg israeliterna hur Moses ansikte strålade, och Mose satte masken för ansiktet tills han åter skulle gå in och tala med Herren.

Ansiktsmasker är dagens melodi i coronatider. 

Jag har alltid tänkt att Mose var vänlig nog att sätta på masken så att de inte behövde vara rädda för honom.  I andra läsningens text (2 Kor. 3:7-18) finns en nytestamentlig förklaring. Där kommer det fram att slöjan finns kvar då Moses text läses än idag. Det är inte en slöja som syns, inte något som man själv kan ta av. Förutfattade meningar?

Men munskyddet som försöker skydda mot corona gör nog att värmen känns ännu varmare än annars, märkte jag då jag, idag då jag skriver detta, hade ärende till stan. 


Jag har också läst min semesterlektyr: Kyrkpressen, som jag fick en hel hög av en vän. Fanns många trevliga personporträtt där, t.o.m. några bekanta. I diskussionerna/debatterna kom det fram två olika fack som man ville sätta sina diskussionspartner i: Bibeltrogna och liberala, då vardera parter egentligen bara är osäker, vad är det som gäller? Och det ända rätta svaret där är Jesus. Vågar vi gå till honom eller lyser han för starkt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar