söndag 29 maj 2022

vatten och ande

Det kom regn, ganska ordentligt emellanåt. Efteråt var jag ute på promenad runt gården med barnbarnet. Där hittade vi snigeln på bilden. De är vackra. Om än jag förstår att det inte är roligt om de blir för många och man har grönsaksodlingar. 
 
Genast  jag kom närmare med kameran för att ta närbild så kröp den in i skalet. Men alltför rädd blev den ju inte för den tittade nog ut snabbt igen.
 
 
Jes. 44:1-5
 
Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt. Så säger Herren som skapade dig, han som formade dig i moderlivet och som hjälper dig: Var inte rädd, du min tjänare Jakob, du Jeshurun som jag har utvalt. För jag ska utgjuta vatten över det som törstar och strömmar över det torra. Jag ska utgjuta min Ande över dina barn, min välsignelse över dina avkomlingar, så att de växer upp bland det gröna gräset, som pilträd vid vattenbäckar. Då ska en säga: "Jag tillhör Herren", en annan åberopa Jakobs namn, en tredje skriva: "Herrens egen" på sin hand och använda Israel som ärenamn. (enl. Folkbibeln)
 
Vatten behövdes nog åtminstone här hos oss, här torkar det snabbt, då vi har vårt ställe på sandmark. 
 
Är texten redan på gamla testamentets tid en förutsägelse om olika grupperingar inom kristenheten? - men samma Herre.

                                                                                                                   N. tunnin pitkä youtube-saarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar