torsdag 26 maj 2022

villigt

Vårt plommonträd visar sig från sin bästa sida, åtminstone då det gäller utseende/blomning. Sen vore det ju nog trevligt om det kom plommon också, men det brukar inte bli sååå många, vi får se. 

Doften kändes nog fast jag stod en bit ifrån då jag fotograferade. 

Det som fick mig att välja bilden för Kristi Himmelsfärdsdagens första läsningen-text är att det surrar i trädet då man kommer närmare. 

Ps. 110:1-4

En psalm av David.

Herren sade till min Herre: "Sätt dig på min högra sida tills jag lagt dina fiender som en pall under dina fötter." Din makts spira ska Herren sträcka ut från Sion. Härska mitt bland dina fiender! Villigt kommer ditt folk när du samlar din här. I helig skrud kommer din ungdom  till dig, som dagg ur morgonrodnadens sköte. Herren har gett sin ed och ska inte ångra sig: "Du är präst för evigt, på samma sätt som Melkisedek." (enl. Folkbibeln)

'Herren sade till min Herre' handlar om Messias, enligt vad Jesus säger i Matt. 22:41-45.

Då Herren kommer, så "villigt kommer ditt folk", som humlorna och flygfäna till plommonträdet. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar