söndag 19 februari 2023

fallen

Fastlagssöndagens första läsningen-text: 

fallen ?
Jer. 8:4-7

Säg också till dem: Så säger Herren: Om någon faller, reser han sig då inte igen? Och om någon går vilse, vänder han då inte om? Varför vänder de sig ständigt bort, detta Jerusalems folk? De håller fast vid sitt svek, de vägrar att vända om. Jag har lyssnat och hört efter. De talar det som inte är rätt. Ingen enda ångrar sin ondska, ingen säger: ”Vad har jag gjort?” Alla viker av i egen riktning, likt hästar som störtar sig ut i striden.
 
Till och med storken under himlen vet sin bestämda tid, och turturduvan, svalan och tranan passar tiden när de ska komma tillbaka. Men mitt folk känner inte Herrens domslut. Hur kan ni säga: ”Vi är visa, vi har Herrens lag?” Visst! De skriftlärdas lögnpenna har förvandlat lagen till lögn. (Folkbibeln)

Allt som inte underhålls faller småningom sönder. I det här fallet (bilden) kan det eventuellt vara det stigande vattnet (diken som stockat sig) som kommit åt grunden och startat röta. 

Men också skriftlärda kan gå vilse/stigande vatten (?) kan orsaka röta?

Fick mig tillsänd en bön, skriver den här så jag minns den: 

Gud som haver barnen kär
se ock till en pensionär
som är gammal , trött och sliten
tag min hand den sista biten
av den väg som återstår
tills dig själv jag möta får

Det blev inget fall för mig i skogen, det tackar jag för, jag höll mig till traktorspåren. De gamla stigarna höll inte längre att köra längs, de var rätt så blöta. Men traktorspåren hade tagit en omväg genom skogen, men vänt tillbaka sen till den rätta vägen. Och traktorspåren gick båda parallellt, ingen av dem vände av någon annanstans och det fanns bara ett spår.

------------------------

Kom mig till bibliotekets vändagskaffebjudning, tack för kaffet! och lånade en bilderbok: Som ett brev på posten av Robert Nyberg. Många träffsäkra bilder, här finns fler, mest om förfallet i samhället. Blev kanske inte gladare av dem. 

Har också läst Mörkret och den rosa bubblan av Markoolio/Marko Lehtosalo/Gustav Gelin. Handlade om förfall genom alkoholen, men också framgången som han haft. Som ändå på något vis hyllade den rosa bubblan (avbildades på bokpärmen som en ballong) som spricker och då blir till intet. Fast ibland håller ballongerna länge och bara småningom pyser ut luften och blir mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar