söndag 26 februari 2023

det som göms i snö...

Söndagens ena första läsningen-text: 

1 Mos. 4:3-10 

Efter en tid hände sig att Kain bar fram en offergåva åt Herren av markens gröda. Även Abel bar fram sin gåva av det förstfödda i sin hjord, av djurens fett. Och Herren såg till Abel och hans offer, men till Kain och hans offer såg han inte. 

Då blev Kain mycket vred och hans blick blev mörk. Och Herren sade till Kain: ”Varför är du vred och varför är din blick så mörk? Är det inte så att om du gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den har begär till dig, men du ska råda över den.” Kain talade med sin bror Abel, och medan de var ute på marken överföll Kain sin bror och dödade honom. 

Och Herren sade till Kain: ”Var är din bror Abel?” Han svarade: ”Jag vet inte. Ska jag hålla reda på min bror?” Då sade han: ”Vad har du gjort? Hör, din brors blod ropar till mig från marken!(Folkbibeln)

Det här bibelstället tycker jag är lite svårt. Vilken Gudsbild hade Kain och Abel? Tydligen talade de nog med varandra, Gud och de. 

Jag tog en vandring över gården med snöskottan, därifrån bilden (nej, jag skottade inte busken, men gick förbi den x antal gånger). Under snön, det som kommer fram i tö torde finnas bara en buske. Fast enligt barnbarnen en gång så fanns där en stor grop under busken, jag har inte kollat, kanske den leder till Kina...

___________________

Jag ville ha en rolig bok emellan och har läst Äldreboendet Pärleporten av Lilly Emme & Sara H. Olsson. "Meitä on monenlaisia", så ja det blir spännande sen när man ska bo ihop....

                                                                   *Vörå församling hade en ganska intressant gudstjänstspredikan på Youtube (ca 36:30)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar