onsdag 5 april 2023

pil

Fotot är vår pil med frost i topparna. Då vi planterade den lilla plantan hade vi nog ingen aning om hur stor den skulle växa sig.

Onsdag i stilla veckan, första läsningen-texten

Jes. 49:1-6

Hör på mig, ni kustländer, lyssna, ni folk som bor i fjärran! Herren kallade mig redan i moderlivet, han nämnde mitt namn redan i min mors sköte. 
 
Han gjorde min mun till ett skarpt svärd och gömde mig i skuggan av sin hand. Han gjorde mig till en vass pil och dolde mig i sitt koger. Han sade till mig: "Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig." Men jag tänkte: "Förgäves har jag ansträngt mig, utan nytta förbrukat min kraft. Men min rätt är hos Herren och min lön hos min Gud." 
 
Och nu säger Herren, han som från moderlivet formade mig till sin tjänare för att föra Jakob tillbaka till honom så att Israel samlas hos honom, för jag är ärad i Herrens ögon och min Gud är min styrka –  han säger: Det är för lite att du bara är min tjänare som upprättar Jakobs stammar och för tillbaka de bevarade av Israel. Jag ska sätta dig till ett ljus för hednafolken, för att du ska bli min frälsning ända till jordens yttersta gräns. (Folkbibeln)

 Den pilen flög långt. Det som skedde i Israel, det vi firar i påsk, firas nu över hela världen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar