söndag 16 april 2023

vårkatt

Jag hann fotografera katten på trappan innan den smalt bort.  

Nu är plötsligt vägarna nästan snöfria, jag har varit på en första cykeltur (det finns väl ingen km-gräns på hur lång en tur måste vara?). Våren är på väg, även om det såg ut som om den inte skulle hitta hit i år. T.o.m. några tussilago såg jag på min andra cykeltur.

Första läsningen-texten för söndagen:

Sak. 8:6-8  

Så säger Herren Sebaot: Även om det verkar alltför underbart för dem som är kvar av detta folk i de dagarna, skulle det då vara alltför underbart också för mig? säger Herren Sebaot.  

Så säger Herren Sebaot: Se, jag ska frälsa mitt folk från landet i öst och från landet i väst. Jag ska låta dem komma och bo i Jerusalem, de ska vara mitt folk och jag ska vara deras Gud i sanning och rättfärdighet. (Folkbibeln)

--------------

Lånade en bok från biblioteket: Tomas Sjödins Jag har slagit upp mitt tält i hoppets land.  En bok att läsa en kort text för var dag med Sjödins funderingar kring texter ur The Message på svenska i 365 dagar. The Message är en parafras, alltså bibeln på nutidssvenska (alltså inte exakta översättningar).

Jag kan inte säga att jag har läst den. Hur gör man det, läser en text per dag i ett år under den månad man får ha den lånad? Dessutom skulle jag behöva läsa den bredvid min vanliga bibel, då jag ibland inte alls känner igen bibeltexterna.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar