söndag 23 april 2023

The paus

Söndagens första läsningen-text: 

Jer 23:1-4

Ve de herdar som fördärvar och skingrar fåren i min hjord! säger Herren. Därför säger Herren, Israels Gud, så om de herdar som vallar mitt folk: Det är ni som har skingrat mina får och drivit bort dem och inte sett till deras bästa. Men se, jag ska straffa er för era onda gärningar, säger Herren. 

Jag ska själv samla dem som finns kvar av mina får ur alla de länder dit jag fördrivit dem, och jag ska föra dem tillbaka till deras betesmarker. Där ska de bli fruktsamma och föröka sig. Jag ska sätta herdar över dem som ska valla dem, och de ska aldrig mer behöva vara rädda eller modlösa, och ingen av dem ska saknas, säger Herren. (Folkbibeln)

Allvarliga ord för herdarna, eller är de kanske för alla?. Alla påverkar ju någon på något vis.

Intressant i översättningarna är att i Bibel2000 gör herdarna inget då fåren går vilse, medan i Folkbibeln är det herdarna som skingrar fåren. Men Herren ska själv ta hand om fåren, ingen av dem ska saknas. Herren är min herde. Ps. 23.

Vad har det då med bilden att göra? Jo, jag tänker att kaffepauser eller andra pauser också är väldigt viktiga i det dagliga arbetet. Och något gott till kaffet. Det tror jag nog Herden också håller med om. 

 ....eller så hittade jag ingen annan bild som passade....             

                                                                          Han för sin hjord i bet som en herde (youtube)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar