söndag 18 juni 2023

käxar

Kärt (?) barn har många namn? Hundfloka kallar jag dem, om jag alls kallar dem något. Hundkäx, Hundloka m.m. är andra namn. Men vacker är den, också på avstånd när den blommar.

Söndagens första läsningen-text:

Sak. 1:3-6

Tala till folket: Så säger Herren Sebaot: Vänd om till mig – så lyder hans ord – då skall jag vända om till er, säger Herren Sebaot. Gör inte som era fäder. De hörde de tidigare profeterna förkunna: ”Så säger Herren Sebaot: Vänd om från era onda vägar och onda gärningar.” Men de lyssnade inte och brydde sig inte om mig, säger Herren. Var är nu era fäder? Och profeterna, levde de i evighet? Mina ord och mina beslut, som jag befallde mina tjänare profeterna att förkunna, de drabbade ju era fäder. Då vände de om och sade: ”Herren Sebaot hade beslutat att handla så med oss som vårt liv och våra gärningar förtjänade, och det har han också gjort.”

Men av någon anledning, så vill jag inte ha hundflokan bland andra planterade blommor, där plockar jag bort den. Eller den är ju inte helt lätt att dra bort om den blivit stor, den är nog svår att få opp med rot. På bilden är det ett staket emellan och en gräsplätt där grannens robotgräsklippare råder. 

"Då vände de om...." står det i dagens text, då Herren gav dem vad de förtjänade. Men ännu är nådens tid. Jesu försoningsverk gäller - för den som vill. 

---------------

Sommardrömmen av Maria Grundvall, en biblioteksbok, har blivit läst. Om Anna som flyttar till sin hemstad Kaskö igen efter att ha bott i Helsingfors. Småstadsidyllen där alla nästan känner alla, som kanske inte är så trevlig att leva i alla gånger. Mycket hjälp, som hastigt kan bli till stjälp, men den var ju fiktiv så den slutade lyckligt.... (det där låter lite pessimistiskt - hur svårt är det inte att vara optimist - borde börja träna/göra omvändelse?)


3 kommentarer:

  1. Ja, hundflokorna är fina nu. Speciellt tillsammans med en annan, ännu mer "invasiv" art, lupinen. Men sen när de har frön är det inte kul att rensa bort dem, då har man hår och kläder fulla av frön... Jag brukar nog försöka dra upp dem med rot, kan gå, men man ska ju inte tro att de inte kommer på nytt för det... 🙃/ulla

    SvaraRadera
  2. Det var så länge sen någon kommenterade så nu vet jag inte längre hur man svarar då allt ska ändras och göras så krångligt! Men det här kom sig kanske via e-majlen:
    Det är mycket som är "invasivt" numera och betydelsen av ordet varierar. Aspar tycker jag också är invasiva, åtminstone i vår gräsmatta.

    Hundflokorna är inte heller så fina vintertid, de envisas med att stå upp som svarta blommor. Men småbarnen tycker om att plocka dem och ge åt mormor.

    Tack för kommentaren! 🙂🙂/Lena

    SvaraRadera
  3. ...fast de där som står upp vintertid är väl nog andra blommor..../Lena

    SvaraRadera