söndag 4 juni 2023

vist?

 

Vår första husbilsnatt för i sommar tillbringade vi på ett bekant ställe. Där hittade jag första skörden för i år. Fina brännässlor plockade jag på en liten åkerplätt för att sedan låta torka.

Den ena första läsningen-texten för söndagen:

Pred. 8:16-17

När jag inriktade mitt hjärta på att förstå visheten och såg den verksamhet som pågår på jorden – varken dag eller natt unnar man sig sömn – då insåg jag att hela Guds verk är sådant att människan inte kan fatta det som sker under solen. För hur mycket människan än strävar och utforskar det, förstår hon det ändå inte. Även om den vise säger sig förstå det, kan han ändå inte fatta det.

Sen började jag fundera att jag ju nog egentligen borde ha frågat ägaren först, eller hör brännässlor till sånt man får plocka enligt allemansrätten. Icke odlade bär i skogen får man plocka, så om någon börjar odla brännässlor så skulle jag inte ha fått....?

---------

Har läst en biblioteksbok: Anna Lena Stålnackes Tant Gredelins vintage. Ganska bra bok nog om livets motgångar och överraskande lösningar och tankarna och funderingarna innan det löser sig. En hel del frågetecken nog som i verkliga livet borde ha åtgärdats, men som bara lämnade eftersom det är fiktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar