tisdag 24 oktober 2023

Herren vår rättfärdighet

Det är Böndagen för fred, mänskliga rättigheter och internationellt ansvar, med gammaltestamentlig text

Jer. 23:1–6
Ve de herdar som fördärvar och skingrar fåren i min hjord! säger Herren. Därför säger Herren, Israels Gud, så om de herdar som vallar mitt folk: Det är ni som har skingrat mina får och drivit bort dem och inte sett till deras bästa. Men se, jag ska straffa er för era onda gärningar, säger Herren. 
Jag ska själv samla dem som finns kvar av mina får ur alla de länder dit jag fördrivit dem, och jag ska föra dem tillbaka till deras betesmarker. Där ska de bli fruktsamma och föröka sig. Jag ska sätta herdar över dem som ska valla dem, och de ska aldrig mer behöva vara rädda eller modlösa, och ingen av dem ska saknas, säger Herren.

Se, dagar ska komma, säger Herren, då jag låter en rättfärdig telning växa upp åt David. Han ska regera som kung och handla med vishet, han ska utöva rätt och rättfärdighet i landet. I hans dagar ska Juda bli frälst och Israel bo i trygghet, och detta är det namn man ska ge honom: Herren vår rättfärdighet. (Folkbibeln)

Telningen växte upp, verkade, blev dödad, begravd och uppstod igen, uppfor till himlarna. Så då är det Hans dagar fortfarande. Han är vår rättfärdighet. 


Och det gäller fast hur datorn bråkar, så nu undrar jag om jag kommer mig in hit på sidan mera, försökte mycket/tryckte på många knappar innan jag hittade en omväg in. Hann bli lite irriterad....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar