söndag 29 oktober 2023

värme

Jag kom till köket då såg jag detta och måste fotografera innan jag sjasade ner katterna från spisen. De ska inte ligga på spisen, enligt mitt huvud. 

Dagens första läsningen-text: 

Jer. 15:19-21

Därför säger Herren så: Om du vänder om låter jag dig komma tillbaka, och du ska få tjäna mig. Om du skiljer det äkta från det oäkta ska du bli som min mun. Folket ska vända tillbaka till dig, men du ska inte vända tillbaka till dem. 

Jag ska göra dig till en fast kopparmur mot detta folk. De ska strida mot dig, men de kan inte besegra dig, för jag är med dig för att hjälpa dig och rädda dig, säger Herren. Jag ska rädda dig ur de ondas våld och befria dig ur våldsmännens hand. (Folkbibeln)

Katterna skilde det äkta från det oäkta. Nuförtiden finns det ju "eld" som inte avger värme utan bara ger ett sken av eld. Men värmen avslöjar att det är äkta vara. 

Bör kanske sägas att det inte brinner inne i spisen, det syns då fläkten inte snurrar, det har varit eld så spisen är ännu lite varm. I kastrull och kaffekanna är det vatten, som används som diskvatten sedan (alltså vi diskar för hand), Innan dess magasinerar det värme. Det händer, men mera sällan, att vi lagar mat på spisen. Varmvatten finns nog också i kran, tack och lov. 

(Bibel2000 har inte "äkta från det oäkta" utan "om ditt tal är lödigt och utan slagg", är det mer förståeligt?)

Ps. I veckan ringde det från en firma (jag har alltid svårt att höra varifrån) och erbjöd en tablett till billigt pris. Jag kom mig inte för att fråga om det var medicintablett och vilken medicin i så fall, eftersom jag då hade hört varifrån han ringde. Det kunde ju ha varit en sugtablett, som ofta är på tapeten hos oss nuförtiden (inte bokstavligen på tapeten). Inte heller var det Sisu, som jag minns att mamma använde på äldre dar. Eller för den delen en liten duk att sätta under tallriken på matbordet. Men jag tackade nej, jag vill ha vaxduk på köksbordet. - Varför ska det vara så många olika möjliga tolkningar på samma ord?

Ja, och så var det vintertid igen.... men det har det ju varit ute länge redan....

Pss. Vaknade tidigt och tände i nämnda vedspis och använde då en tidning som hjälpmedel. Jag såg en text där att vi borde använda mera marknadsföring i kyrkan och föra fram den som mindfulness. I mitt huvud har båda orden, marknadsföring och mindfulness en något negativ klang. Ingenting som jag tycker passar ihop med kyrkan, där ska det vara äkta vara (den bästa marknadsföringen) och Jesus som Herre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar