söndag 1 oktober 2023

med eller utan vingar

Amiralfjärilen fotades genom vårt köksfönster, då den solade sig. Det sägs att det är höstens sista fjäril man ser här hos oss. Den har nog synts tidigare också i sommar.

Av någon orsak kommer jag att tänka på vingförsedda varelser då det är frågan om änglar, det är ju barnens och änglarnas dag, mikaelidagen.

Mikaelidagens första läsningen-text:

2 Mos. 23:20-23

Herren sade:
”Se, jag sänder en ängel framför dig för att skydda dig på vägen och föra dig till den plats som jag har bestämt. Rätta dig efter honom och lyssna till honom! Sätt dig inte upp mot honom; han kommer inte att förlåta sådant trots, ty det är jag som handlar i honom. Men om du lyssnar till honom och gör allt vad jag säger, skall jag vara dina fienders fiende och dina motståndares motståndare. Min ängel skall gå framför dig och föra dig till amoreerna, hettiterna, perisseerna, kanaaneerna, hiveerna och jevuseerna, och jag skall utplåna dem.”

Det här är sagt till Israels folk, också vuxna, det är inte bara barn som behöver änglar.  

Änglar kan nog också se ut som mänskor eftersom man kan få änglar som gäster då man är gästvänlig, alltså änglar utan vingar och det finns stora och små änglar efter behov, tänker jag. Svarta änglar sägs det också finnas, fast dem ska man väl inte lyda. Ofta är fjärilar svarta om de lägger ihop vingarna. 

Men jo, hårda ord för de folkgrupper som skall utplånas..... - om jag förstod fortsättningen rätt så var det för avguderiets skull. Var står Finlands folk i det hänseendet...? - Herre, förbarma dig!

............

Lånade från biblioteket Ann-Helen Attianeses bok Innan vi blir fåglar. Talande poesi och ja, ibland är det svårt att vara människa och i slutändan behövs mycken förlåtelse. - Fåglar är också vingförsedda varelser. 

En annan bok, också från bibioteket: En gycklares årsberättelse av samma författare. Kåserier kallade författaren åtminstone en berättelse. Berättelser ur livet, som jag tyckte det var trevligt att känna igen sig i. T.ex. en berättelse om mamma som fortfarande är med i allt berättaren gör trots att mamman är död. 

Hon kallade inte sin mamma för ängel, men det är vanligt av somliga att säga om någon som dött att de blivit en ängel. I bibeln står det om de döda som uppstått att de är "som änglar" (min kursivering) (Luk 20:36).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar