tisdag 26 mars 2024

plötsligt händer det


Bilden visar platsen där det funnits  snökojor tidigare - nånting har hänt.

Tisdagen i stilla veckan, andra läsningen-texten

1. Kor. 1:18-19 

Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft. Det står skrivet: Jag skall göra slut på de visas vishet, och de förståndigas förstånd skall jag utplåna.

Det fick mig att tänka på en bok, som jag börjat läsa fast jag har läst den också förr: Vad är sanning? av Sven Reichmann.  Röntgenläkare som han var började han med att berätta hur Röntgen upptäckte röntgenstrålningen. Den syns ju inte. Syns inte finns inte, gäller tydligen inte. (Röntgen sysslade i sitt laboratorium med att leda elektrisk ström genom ett lufttomt urladdningsrör. Invid detta rör råkade han ha ett kemiskt ämne som började lysa då han hade strömmen på och slocknade då strömmen slogs av. (Som jag förstod det enligt boken.))  Var den upptäckten en tillfällighet eller en Guds gåva? Till stor nytta inom sjukvården nuförtiden. Sen vet jag inte hur länge det tog innan de upptäckte hur farlig strålningen egentligen var, om man inte skyddar sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar