söndag 12 juni 2016

helomvändning


Ett labyrintspel med en järnkula kom fram då barnbarnen var på besök. fast någonstansifrån hade vi fått två likadana kulor. Det fick mig att minnas.

Pappa använde mindre kulor. De var i storlek ungefär som en blyertspennas andra ända. Jag fick ta till tuschpennor för att få samma storlek som kulan. Aluminiumfolie en bit runt pennan så det blir ett rör, Dra ur pennan lite så man får vikt ihop ena ändan. Sen kulan i röret och försiktigt försöka få ihop andra ändan, utan att det knölar sig. Det ska ju bli ett tomrum som kulan kan rulla i. Sen lägger man den i en tom tändsticksask och skakar om. För min större kulmodell fick jag lov att ta en mindre frysburk.
Sen är den färdig att "hoppa loppa" på en bricka.

För något år sedan såg jag nog att någon försökte sig på att sälja en likadan men av plast, men knappast blev det någon säljsuccé...

Dagens text (Luk 15:1-10) handlade om glädjen som Guds änglar får då en syndare omvänder sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar