tisdag 21 juni 2016

Sommarens dofter

vitklöverdoft är härlig
kamomilldoft påminner om barndomens lekar på gården därhemma
Efter en dag på jobbet då det blev svettigt stundom.

Förrivärlden sades i någon reklam: Deodorantti pettää. Och det är ju inte så trevligt om det börjar lukta lite svettigt.

Ändå så hjälper det ju inte med en starkt parfymerad deodorant, det blir ju bara etter värre. Så tycker åtminstone jag, deodoranten ska vara mycket svag i doften.
 Men jag antar att den smaken är också som baken - delad. Kanske mycket beroende på vad man blivit van med.

Jag har faktiskt en tom flaska av en parfym som mamma tyckte om. Mamma har varit borta 27 år nu. Undrar om den skulle finnas att köpas än - Siora de sante? Eller minns jag fel? I all fall så kopplar jag den parfymen till mammas doft.
Vad är det för blomma?

Lite ödmjuk blomma nog, böjer på huvudet, trots att hon är så vacker och doftar så gott.
Undrar vad den här vit/rosa blomman heter? Den råkade jag på på väg från postlådan, fanns bara några stjälkar där vi hade haft en spirea som togs ner med förhoppningen att det skulle komma upp en ung och ny.

Den gav en så stark doft, lite lik parfymen faktiskt. Jag vågade inte ta in mer än en stjälk, doften var så stark.

Med midsommarrosens doft önskar jag Glad midsommar.

 (Kanske tur då det inte finns doftdator, det hade nog blivit en för stark blandning?)

3 kommentarer:

  1. Prova googla på ängsvingel? eller nåt i den stilen... Jag gillar dem starkt, det ljusrosa skira, inte lika ogräsartat som hundfloka, tätare, ståtligare... medicinalväxt?...

    SvaraRadera
  2. Ursäkta, skrev fel, vänderot menar jag naturligtvis! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänderot är ju precis vad det är, tack för det! Känns precis som om jag frågat det förr och också fått svar och alltså borde ha vetat, men ... minnet är bra men kort. :) Men den läkande effekten i vänderot (valeriana) fanns tydligen inte i doften utan i roten...

      Radera