onsdag 1 juni 2016

ljud - oljud

Tvättmaskinen centrifugerar i badrummet. Ett ljud som man bra står ut med, bara man inte behöver tvätta för hand, och dessutom är det övergående.

Där ute satt jag i gungan och klippte lite mattrasor, några blusar som behövde rensas ur garderoben. I äppelträden bakom surrade det hela tiden. Jag kom på att det ungefär var samma sorts ljud som man annars också hör i öronen, om det är tyst annars - ett jämnt surr. Tinnitus kanske. Men flugornas/humlornas/krypens surr är lite mer varierande och därigenom trevligare. Plus att man vet att de gör nytta.

Då jag gick bort med mattväften och saxen gick jag förbi rönnen som också blommar som bäst, där var det också surr, surr för hela slanten.

Jag fascineras varje år av rönnblommorna. Jag kopplar bilderna av dem till en brudklänning. De är så otrolig fina. Är det därför flugorna tycker så mycket om dem? Har vi månne samma smak?

De luktar ju inte särskilt gott. Fast kanske för flugorna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar