söndag 6 augusti 2017

den breda vägen

Jag vill påstå att i artikeln om det stora ovädret för 50 år sedan i dagens Vbl så har nog Pensala byforskargrupp rätt då de menar att det skedde på fredagen den 4 augusti. Åtminstone så som jag minns det.
De här hade inte klarat sig bra i den åskskuren...

I mitt minne kopplar jag ihop hageldagen med att jag och många med mig var på väg hem från simkursen i Kantlax. Då det kom så stora hagel stannade busschauffören en stund vid butiken (eller var det busstation på den tiden?) i Munsala och väntade ut hagelskuren. Men minnet är knepigt, jag kan ha fel.

Vintern därefter blev svår för många jordbrukare/kobönder, de flesta var både ock då. Haglen hade tröskat åkrarna färdigt, det fanns inte så mycket kvar att ta vara på. Det blev knapert för korna den vintern.

Dagens vädersituation sägs i slutet av artikeln i Vbl bero på den globala uppvärmningen. Den här (klick) videosnutten från yle.fi talar sitt tydliga språk (videon Temperature anomalies).

Men är det någon som vill göra något åt det, lämna bort nöjesflygresorna t.ex, frosseriet i köttprodukter osv...?

Dagens texter (Matt 7:13-14) talar om den breda och den smala vägen/porten. Vill vi in på den vägen som leder till livet, så måste vi i något skede välja, eller egentligen fortsätta välja. Något måste väljas bort. Någon måste väljas - Jesus. Det är han som är vägen, sanningen och livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar