söndag 20 augusti 2017

en främmande fågel

en främmande fågel i vårt pilträd
Kom oss till Juthbacka marknaden i år också. Mycket folk - som vanligt. Träffade också många kända och det är ju för det mesta trevligt. (Köpgalenskapen florerar, men det är ju en galenskap vi har blivit vana vid.)

Gårdagen tillbringades med arbetskamrater på trevligt ställe, och dem känner jag ju - alltså som arbetskamrater, kanske inte så bra i det privata. Kom fram till att regn är ganska mysigt om man själv får sitta under tak.

Det har jag lärt mig redan som liten. Hade inte något knäckebröd att tugga på den här gången dock. Mycket annat gott nog.

Läste om skökan Rahab i min egen bibelläsning (Jos. 2:1, Jos 6:17, Hebr. 11:31). Intressant berättelse. En illa ansedd (?) kvinna får räddning för sig och sin familj då resten av Jeriko förstörs, för att hon hjälpte de israelitiska spejarna.

Dagens text  (Luk. 4:23-30) handlar om fler lite liknande tillfällen.

I 1 Mos. 15:16 finns profetian om då Israels folk skulle återvända från Egypten:
I fjärde släktledet skall de återvända hit. Ty ännu har inte amoreerna fyllt sina synders mått.
 Det finns en gräns för synden. Bland dagens texter finns en ännu allvarligare text:

Så sade Herren:
Slå in på vägarna från fordom,
fråga efter de gamla stigarna,
efter den rätta vägen.
Ta den vägen, och ni skall finna vila.
Men de svarade: ”Det vill vi inte.”
Jag satte väktare över er –
lystra när hornet ljuder!
Men de svarade: ”Det vill vi inte.”
Lyssna därför, alla folk,
lägg noga märke till vad som sker med dem!
Lyssna, jord:
Jag låter olyckan drabba detta folk,
en följd av deras onda anslag,
ty de har inte brytt sig om mina ord
och min lag har de förkastat. (Jer. 6:16-19)
 Var står Finlands folk idag i Guds ögon?

Detta med tanke på de senaste nyheterna om terrordåd här och där i för det mesta folktäta trakter, av främmande folk...

Den främmande fågeln i pilträdet blev vi nog mera bekant med senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar