torsdag 21 september 2017

djurens gränser

Den här hittade jag på lampskärmen i vardagsrummet en dag. Vet inte vem det är/vad det är/gör den någon skada? Vacker är den, skulle bli ett fint mönster på något...

Men den är alltför lik en malfjäril och sådana vill jag inte ha inomhus - man vet inte vad det blir sen, vad de äter upp (alltså larverna då). Så då den flyttat på sig till väggen fick den åka glasraket (glas + styvt papper som lock) ut.

Samma gällde kinarosen, som ju fått komma in och varit inne redan en vecka eller så, minns inte riktigt när jag tog in den. Idag märkte jag att den hade löss, antagligen hade den haft med sig utifrån. Så nu åkte den ut (dock inte i glasraket) och har blivit behandlad med tallsåpvatten, men jag tror nog hon får stanna och bli behandlad fler gånger innan jag försöker ta in den igen.

I fb-flödet idag var det älgflugor i massor som var på tapeten. Det fanns ingen som tyckte om dom?

Och så var det vargarna, som rivit får i Markby. Jag tycker nog att det borde göras något nu. Då vargarna stryker så här nära bebyggelse och i flock, så borde de absolut jagas eller jagas bort från trakten.

Det finns en gräns och när det sker något gränsöverskridande så är det inte alltid positivt. Vargarna borde ställas till svars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar