lördag 2 september 2017

träaktigt?

Den finaste höstdagen, alltså idag, tog vi en tur till Jakobstad och konstutställningen Fiber i White box i Campus Allegro. 

Den var värt att se.
kanske ingen vacker bild av ett träd, men det bär i alla fall frukt

Mustiga svartvita fotografier av urskog/gammelskog, träfigurer ihopplockade av fyrkantiga träklossar, låter banalt men de tilltalade mig faktiskt. Också några välbekanta tavlor med träd i olika former och givetvis den vita lådan. Där fanns i utställningen en stämning lite likadan som man får i en skog långt från all civilisation.

Ändå var det ju inte naturligt, utan väldigt mycket arbete bakom, mer och mindre...

Efter utställningen letade vi efter en glass och sen brukar vi i Jakobstad besöka ett loppis ibland, så vi styrde kosan dit.

Det blev något av en chock att från utställningen komma till loppiset. Det kändes som att alla sensorer som öppnats och ville dricka in stämningen i "skogen", de blev brutalt chockade av stämningen på loppiset. Det gick inte att ta in, jag måste först stänga till lite, så att intrycken filtrerades och inte allt gick in. Vad det var som måste stängas ute vet jag inte....

Sen på tal om träd fanns det en liten notis i Vasabladet om att HM och Ikea satsar på att söka fram tyg framställt av träd. Forskning och utveckling. Bra så, träd finns det ju och om de hittar nåt att göra av de träd, t.ex. slyet som hastigt växer upp, skulle det ju vara väldigt bra.

Min första tanke var papperskläder....

En annan tanke var ordet trädkostym, som i vissa deckare är beteckningen för kistan som väntar vid livets slut.

Om jag minns rätt pratade mamma i tiden om att det i efterkrigstiden fanns ont om tyg och då fanns det något tyg som nog höll, men inte regn så bra, något pappersaktigt? Kan inte förstå hur det då höll tvätt? Men då på den tiden var det ju inte så mycket maskintvätt utan försiktig handtvätt och inte så ofta.  Eller så minns jag fel....

Morgondagens text (Matt. 12:33-37) handlar också om träd:


Jesus säger:
”Antingen får ni säga att trädet är bra och frukten bra, eller att trädet är dåligt och frukten dålig; på frukten känner man trädet. Huggormsyngel, hur skulle ni kunna säga något gott, ni som är onda? Munnen säger vad hjärtat är fullt av. En god människa tar fram det som är gott ur sitt goda förråd, och en ond människa tar fram det som är ont ur sitt onda förråd. Men jag säger er att varje onyttigt ord som människorna yttrar skall de få svara för på domens dag. Efter dina ord skall du frias, och efter dina ord skall du fällas.”

Kanske jag borde ha varit tyst....?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar