lördag 9 september 2017

ung - äldre - äldst

Jag skulle ju egentligen fotografera balsaminerna som gjorde sig bra mot den gråa vedbakgrunden. De fanns tidigare på vår tomt, och jag gladdes åt dem, men plötsligt var de borta några år, men nu har de kommit tillbaka. De kommer och går?

Med på bilden kom också vår lilla ekplanta från i fjol, som vi måste flytta på pga diverse grävningsarbeten. Den verkar trivas bra på nya stället, har växt bra i sommar. Syns i nedre högra hörnet av bilden, någonting grönt bland det andra gröna.

De döda träden på hög, veden, verkar inte förskräcka den unga eken, utan läar bra från nordanvinden. Gör ännu nytta.

2 kommentarer:

  1. Ja, så den veden värmer tre gånger :). Med balsaminerna är det så att fröna kan vänta i marken två år eller nåt och sen plötsligt börja växa, har jag läst nånstans. Åtminstone de balsaminer som man inte ska låta spridas hejdlöst eftersom de skapar obalans i naturen med sin livskraft, andra växter blir lidande. Liksom det är med lupinerna. Men jo, färgkombinationen är fin, och som sagt, veden är tydligen av bästa sort, energisnål... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog tyvärr den sortens balsaminer som borde motas enligt vissa. Jag är nu inte så säker om det är så, jag tror ju nog att naturen själv också klarar av att hålla balansen själv. Men den dagen vi slutar klippa gräsmattan så kan det nog hända att vi blir överväxta....? Hmmm... :)

      Radera