lördag 4 november 2017

det känns

Igår avverkade vi hela livscykeln, fick jag för mig att skriva. Hmmm...?

Gammal bild på en gammal katt som gått över gränsen.
Var på jobb med den stress som där verkar bli stationär. Både glada och arga mänskor. Många viljor som ska synkas.

Sen lek med barnbarnen. De vet med sig att vara både glad och lessen så det hörs. :)

Efter det hem via gravgården och tända ljus, för de som levde här tidigare, men som ännu lever i mitt minne.

Sen läste jag i dagens Vbl Leif Westerlunds kolumn Älska eller äga om samlevnad. Där tog han upp föräldrarnas stora påverkan, hur de reagerar på barnens trots och vad det kan leda till osv. Undrar vad man ställt till med med sina barn...?

För att inte tala om notisen i samma tidning om att ett dagis i Helsingfors vill slopa farsdagsfirandet och hellre kalla det närståendedag. Jag antar att de i jämställdhetens namn då också slopar morsdagen på samma sätt. För att alla ska kunna vara med. Alla ska kunna vara både hon och han och glada tillsammans alltid.

Hur får jag ihop det här med dagens text Matt 5:1-12?

När Jesus såg folkskarorna gick han upp på berget. Han satte sig ner, och hans lärjungar kom fram till honom. Då började han tala och undervisa dem:

"Saliga är de som är fattiga i anden,
 för dem tillhör himmelriket.
  
Saliga är de som sörjer,
 för de ska bli tröstade.
  
Saliga är de ödmjuka,
 för de ska ärva jorden .
  
Saliga är de som hungrar 
 och törstar efter rättfärdighet,
 för de ska bli mättade.
  
Saliga är de barmhärtiga, 
 för de ska få barmhärtighet.
  
Saliga är de renhjärtade, 
 för de ska se Gud.
  
Saliga är de som skapar frid ,
 för de ska kallas Guds barn.
  
Saliga är de som blir förföljda
 för rättfärdighetens skull, 
 för dem tillhör himmelriket.

Saliga är ni när människor hånar och förföljer er och ljuger och säger allt möjligt ont om er för min skull. Gläd er och jubla, för er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar