måndag 20 november 2017

vart går du, vart går du, o, människa säg...?

dimmig promenad
Jag tog en promenad igår - måste jag lämna tillbaka den?

Idag försökte jag mig på någon sömnad med nya symaskinen. Har nog en gång försökt tidigare och det gick nog bra. Allt fungerade och det var ju det jag då ville ha kollat.

Men nu skulle jag ha sytt något, och fick ta till instruktionsboken igen. Hur skulle man nu göra på den här maskinen?

Tillverkaren tycker att man ska kunna ställa in så att nålen alltid stannar i antingen uppläge eller nedläge. Jag kan förstå tanken bakom, men.... Varför kan man inte ställa in att nålen stannar då och där, när man lyfter foten från pedalen? I praktiken betyder det att när jag ser att nu sys det fel/går det fel (läs: jag syr fel), så syr maskinen ännu ett stygn till fel. Why?

Småsaker, visst! Men förargligt...

Kom att tänka på serien i Vbl om framtiden: Hur ser Finland ut om 100 år? Robotar i vården är inte så långt borta heller...

Kom att tänka på ordet idiotsäker - används det mera?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar