onsdag 6 juni 2018

leva och låta leva

Jag antar att det var samma ekorre som kom rakt emot mig igår - eller var det i förrgår. De brukar inte springa rätt på. Men förklaringen fick jag då katten kom efter. Kurre Ekorre hann opp i rönnen bredvid. Därifrån den sedan nog kom sig vidare till nästa träd och nästa träd.

Jag läste/bläddrade i tidningen Ilkka på jobbet idag på matpausen, fanns inga svenska dagstidningar som jag inte redan läst.

Där hade de ett inlägg om den s.k. skandalen i Irland som uppdagats. Att många oönskade barn blivit bortadopterade, men skrivna som att de var de adopterande föräldrarnas egna biologiska barn. Det kan ju nog ställa till besvär i vissa situationer.

Men något ovanligt tror jag ju inte att det är. Från tidigare då abort inte var så enkelt att få, så finns det nog säkert här också sådana som inte är sina fäders barn.

Dessa barn - ja nuförtiden är de förmodligen vuxna med egna barn, kanske t.o.m. barnbarn - skulle de inte få finnas/ha fått finnas?

Det är ju inte så enkelt förstås, men det här var min reflexion då jag läste inlägget.

I dagens Irland - eller i vårt land, med mer liberal abortpolitik (huj, vilket ord!), skulle ju de här barnen ha blivit aborterade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar