söndag 3 juni 2018

mänskan(s) spår - men Gud rår

Igår fick jag se nykomlingen i familjen, det femte barnbarnet - på riktigt.

Försökte mig på dubbestickning till filten åt honom. Jag har ju aldrig gjort det förr och det blev därefter - ojämnt. Men en filt blev det och resten blev till av garn som blev över. (Det är instickat böner i den filten!)

Nu skulle jag börja virka i stället, sommartid brukar jag virka. Så jag hittade ett garn, men det var fast i en virkning (s.k. UFO - unfinished object) som min mamma någon gång börjat på (vi talar alltså om snart minst 30 år gammal virkning, vet ju inte hur länge det legat medan hon levde). Nu har jag faktiskt virkat färdigt den duken. Har inte vågat kolla än hur stor skillnaden är på vår virkning, hur det började se ut, borde ju stryka/blocka. Hon virkade fastare än jag efter vad det verkade.

Dagens text (Matt. 16:24-27):
Jesus sade till sina lärjungar: ”Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv? Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv? Människosonen skall komma i sin faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar.”

Att gå i någon annans spår är inte lätt. Men tåls att tänkas på.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar