måndag 19 november 2018

antingen eller

börjar bli solblek nog, har stått länge i morgonsolen.
Dessutom fått besök av en fluga som viskar något i örat?

Kan ju meddela att efter nattens vaka, så sov jag gott mot morgonsidan, ganska länge, så det ordnade sig, som vanligt. Det tackar jag Gud för.

Läste på Vbl om änglar och sådana som ber till änglar.

Jag minns prästen som radikalt nog förklarade för barnen och de vuxna i gudstjänsten på änglarnas dag, Mikaelidagen, att det finns både svarta och vita änglar.

Enligt Bibeln var det en del (vet inte varför jag tänker att det var en tredjedel?) av änglarna som gjorde uppror mot Gud och kastades ner (Upp. 12:9). Men redan då valde de vem de ville lyda, alltså de lyder inga mänskor, så att man kunde be till dem och att de skulle göra det man ber om, så som jag fick intrycket av Vbl-skriveriet.

De "vita" änglarna håller sig till Gud och det han säger.

De svarta änglarna gör förmodligen som sin herre, han som förklär sig till en ljusets ängel (2 Kor. 11:14).

Det finns en som har besegrat den onde och det är Jesus med sin död på korset, för vår skull. Det är enda vägen till Gud och hans rike.

Jag förstår inte att någon skulle önska sig till det andra riket...

(Annars (förkortas btw?): Gudstjänsten på Arenan (så länge den finns kvar där - klick) var en bra sådan!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar