söndag 18 november 2018

redo

Så vaknar man klockan två på natten och kan inte somna om.

Det är t.o.m. för tidigt för katten att vilja ut, men då jag började röra på mig så kom hon nog också och tog sig en bit mat innan hon jamade och ville ut.

Innan jag började rumstera, försökte jag att läsa, det brukar hjälpa. Men boken blev färdigläst: Det går an, en tavla ur livet av Carl Jonas Love Almqvist.

(Där fanns ett begrepp Noli-tangere som jag måste kolla upp vad det betydde. I samma veva talades om blomman Mimosa - rör mig ej-blomman som reagerar direkt om man rör vid bladen. Mamma hade en sån en gång i min ungdom. Och ja, det betydde just det: rör mig ej.) Jag uppfattade kanske boken nog annorlunda nu än den dåtida läsekretsen, världen har nog ändrat sedan dess.

I samma veva kom jag att tänka på Michelangelos verk Adams skapelse. Gud söker kontakt.

Vi påverkas av det som berör oss. 

Dagens text (Matt. 24:36-44):
.....Det förstår ni ju att om husägaren visste vid vilken tid på natten tjuven kom, skulle han hålla sig vaken och hindra honom från att bryta sig in i huset. Därför måste också ni vara beredda, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen.”

Nåja, jag skulle ju nog gärna ha sovit hela natten, men....

(Beredd - är man det om man inte är rädd för att be?)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar