fredag 9 november 2018

dimmigt

bild från parkeringsplatsen vid jobbet, Sundombron, ser du väl?
Jag kom mig för att förhandsrösta i församlingsvalet. Och det nog tack vare fb-flödet som påminde mig om att det fanns möjlighet.

Jag gick t.o.m. in på valkompassen och tittade på frågorna. Och började fundera på vad kyrkan är. Vad är kyrkan? Församlingen? Vad ska hon arbeta för? Finns många saker som är bra, men vilken är huvudsaken?

I veckan gick vi på vår vandringsled, men gick "fel" väg, inte den väg som kartan visade. Vi genade lite i början, så att vi inte behövde gå på asfalt så långt innan vi kom oss in på vandringsleden. Också i slutet genade vi av samma orsak. Eftersom vi kände till vägen och vart vi skulle. De som inte känner vägen behöver en karta och följa skyltningen.

Vi mötte en familj på vägen, men jag undvek att göra som förriga frälsningssoldaten utanför restaurangen (som predikade: Vänd om! då gästerna kom ut från restaurangen).

Då vi kom hem, dit vi var på väg efter vandringen, hade vi nyckeln så vi kom oss in.

Nyckeln till Gud/Guds rike är Jesus. - Nyckeln till församlingen/kyrkan är nog något annat...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar