söndag 4 november 2018

gammal är äldst?

borde man slå in spikarna innan någon fastnar/snubblar?
Jag har inte på länge redovisat vad jag läser. Det har sin förklaring i att jag håller på med Lewi Pethrus memoarer som består av fem böcker. 'Medan du stjärnorna räknar' har jag läst färdigt. Här emellan för att få lite omväxling så läste jag en bok av Anna Bondestam: Stadens bröd. Alla de här är gamla böcker. Handlar också om en svunnen tid.

Psalmen Löftena kunna ej svika, som Lewi Pethrus skrivit (där kommer "medan du stjärnorna räknar, växer din tro ditt hopp") inger hopp och det gör nog också de här memoarböckerna (så här långt som jag nu läst). Men där finns också mycket missförstånd, svårt att förstå sig på allt, bekymmer, sånt som han tycker han måste förklara varför han gjort som han gjort.

I Anna Bondestams bok finns mest slitet med att få ihop till födan. Fattigflickan som hade att välja mellan att bli piga eller fabriksflicka och valde cigarett(eller eg. papeross)fabriken. Men också där det medmänskliga, barmhärtighet. Och frågan vad ska man vara tacksam för?  Då det började pyra bland folket att de kunde kräva vissa saker, som kortare arbetstid, högre lön, strejka. Hon hade svårt att låta bli att niga för "herrarna", det som hon lärde sig som piga. (Tacksamhet är onekligen en trevligare känsla än missnöjet att inte ha fått det som jag tycker jag borde har rätt till.)

Dagens text (Matt. 17:24-27):

När de hade återvänt till Kafarnaum kom de som tog upp tempelskatten fram till Petrus och frågade: ”Betalar inte er mästare någon tempelskatt?” – ”Jo”, svarade han. När Petrus var hemma igen frågade Jesus innan han hunnit säga något: ”Vad tror du, Simon, av vilka kräver de jordiska kungarna tull och skatt, av sina söner eller av andra?” Då Petrus svarade: ”Av andra”, sade Jesus: ”Sönerna går alltså fria. Men för att ingen skall stöta sig på oss, så gå ner till sjön och kasta ut en krok och dra upp första fisk som nappar. Öppna gapet på den, så hittar du ett silvermynt. Ta det och lämna det för dig och mig.”

Det handlar om två olika riken. "Men för att ingen skall stöta sig på oss..."

2 kommentarer:

  1. ... javisst! kanske någon av de yngsta eller nästyngsta som hälsar på ibland mer än gärna skulle ta en hammare och banka in spikarna åt dig! så behöver du inte göra det själv och så har de en uppgift att utföra innan de får saft och bulla ... eller nåt... Att spika brukar ju vara kul, om spikarna inte kroknar förstås, men det borde ju inte de där i alla fall :)...

    SvaraRadera
  2. :) Skulle säkert fungera bra! Förmodligen skulle det bli fler gropar i träverket också. Undrar vad som hänt då den grop som finns kom sig dit?

    SvaraRadera