lördag 26 januari 2019

bakom ryggen

vet han alls vad som händer bakom ryggen? (konstnär: dottern)
Det lär vara Mannerheimdagen i morgon, till minne av hans död. (Kollade på Wikipedia, men där klagades på att texten inte var skriven ur en neutral synvinkel, men berättelsen var intressant.)

Minns bara att pappa berättade en gång att han var väldigt nöjd med Mannerheims agerande då i krigstiden. Han sa att det gick ju bra, Mannerheim kunde ha velat att fortsätta kriget, men han förstod att hejda sig och det blev fred. (Det behövs två inte bara till tango (fanns i dagens Vbl-korsord), utan också till fred.)

Det beordrades bastu åt soldaterna och då förstod han att nu stundar bättre tider....

Morgondagens text (Matt 8:5-13):
När Jesus gick in i Kafarnaum kom en officer fram till honom och bad om hjälp: ”Herre, min tjänare ligger förlamad där hemma och har svåra plågor.” Jesus sade: ”Skall då jag komma och bota honom?” Officeren svarade: ”Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak. Men säg bara ett ord, så blir pojken frisk. Jag är själv en som står under befäl, och jag har soldater under mig, och säger jag till den ene: Gå, så går han, och till den andre: Kom, så kommer han, och säger jag till min tjänare: Gör det här, så gör han det.” Jesus blev förvånad och sade till dem som följde honom: ”Sannerligen, inte hos någon i Israel har jag funnit en så stark tro. Jag säger er att många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket. Men rikets egna barn skall kastas ut i mörkret utanför. Där skall man gråta och skära tänder.” Och till officeren sade Jesus: ”Gå. Du trodde och det skall ske.” Och i det ögonblicket blev pojken frisk.

2 kommentarer: