lördag 19 januari 2019

när det stormar, när det stormar....

skördetid?
Jag kollade på följande helgdagstext enligt kyrkohandboken (www.evl.fi - kyrkoårets texter) och till min förvåning var lördagen också en helgdag med egen text.

Enligt legenden var det biskop Henrik som kom med kristendomen till Finland. Tack för det! Men det gick väl inte så snyggt och politiskt korrekt till den tiden - heller.

Kollade dagens Vbl och där var det stort pådrag beträffande vad man får säga och tycka angående homosexualitet, det återstår ju att se vad de kommer till sen.

Jesus-namnet nämdes faktiskt en gång i artikeln. Det är ju faktiskt han som är kungars Kung och herrars Herre och har sista ordet. (Betyder det att han också är kyrkans Herre? Herre över icke-troende teologiestuderande?) (1 Kor.1:21 - stötesten eller dårskap)

Dagens text (Joh 4:34-38):
Jesus sade: ”Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk. Ni säger: fyra månader till, så är det dags att skörda. Men jag säger er: lyft blicken och se hur fälten redan har vitnat till skörd. Den som skördar får sin lön, han bärgar grödan till evigt liv, så att den som sått och den som skördar kan glädja sig tillsammans. Här gäller ju ordet att en sår och en annan skördar. Jag har sänt er att skörda där ni inte behövt arbeta. Andra har arbetat, och ni får lönen för deras möda.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar