söndag 13 januari 2019

solnedgång

Förritidens westernfilmer slutade ofta med att hjälten eller hjältarna rider bort i solnedgången.

Vi var på väg på bio häromdagen, jag var inte chaufför men hade det svårt ändå med solen precis rätt i ögonen på vägen. Ingen fröjd, men vi kom fram.

Det var ingen westernfilm vi skulle på utan Klaus Härös Tuntematon mestari. Bra film, rekommenderas.

Gav många tankar. Den handlar om en gammal konsthandlare som köper och säljer tavlor - och hittar ett kap.

Jag började fundera på värdet på såna saker. Kan en tavla vara värd över 100000 euro? Jag antar att det är rätt värde ifall någon faktiskt betalar den summan för den. Men i konstsammanhang är det väldigt viktigt med namnet som står på tavlan (förutom att det ju också finns förfalskningar).

Dagens text (Matt. 3:13-17):

Jesus kom från Galileen till Johannes vid Jordan för att döpas av honom. Men Johannes ville hindra honom och sade: ”Det är jag som behöver döpas av dig, och nu kommer du till mig.” Jesus svarade: ”Låt det ske. Det är så vi skall uppfylla allt som hör till rättfärdigheten.” Då lät han det ske. När Jesus hade blivit döpt steg han genast upp ur vattnet. Himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom. Och en röst från himlen sade: ”Detta är min älskade son, han är min utvalde.”
Gud satte sitt namn under....
                                                                                Du vet väl om att du är värdefull.....

Sen betalade Jesus priset för mig/dig med sin död på korset....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar