torsdag 24 januari 2019

eden

...men vad heter fenomenet, det borde ju ha ett namn?
Jag brukar inte läsa ledaren i Vbl, men av någon anledning fastnade jag på den idag. Första stycket, inledningen handlade om då Jesus driver ut månglarna ur templet som 12-åring.

Ja, alltså det här var i papperstidningen, på nätet har "som 12-åring" tagits bort. För Jesus var nog betydligt äldre, närmare 30 år?, då han drev ut månglarna. Någon har tydligen påpekat detta.

12 år var han då han blev kvar i templet då föräldrarna trodde han var med sällskapet och var på väg hem, så de fick vända om och sedan hittade de honom i templet där han satt och diskuterade med de skriftlärde.

Klassiska berättelser har en tendens att ändra sig, blandas ihop, om man inte strikt håller sig till sanningen.

Däremot hörde jag om Greta Thunberg, som ledaren handlar om, genom Skavlan och jag tyckte bra om henne, rak och rejäl.
"Av barn och dårar får man höra sanningen."

Men det där som sades om Eden (i ledaren och mötet i Davos), att det inte finns längre, vet jag inte om jag ska tro på. Det står i Bibeln om att änglar/keruber med svärd vaktade att ingen fick gå in då de ätit av den förbjudna frukten. Men det står ingenting om att det skulle ha försvunnit - vad jag vet.

Det kanske är som anteckningsboken som kom till vårt hus med pärmen som på fotot. Någon har fört handen över och så ser bilden helt annorlunda ut och den gamla bilden finns inte mer (syns inte finns inte?) - eller finns den där bara man kan stryka på rätt sätt? Idag kan man läsa WOW där på pärmen, fotot är några dagar gammalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar