lördag 15 februari 2020

hemma?

Gårdagen blev en lång dag med vändagsträff/skolning från jobbet på Hejm och veckans simning och butiksresa innan vi kom oss hem eller hejm.

Skylten de hade framlagt blev lite tvetydig, tyckte jag.

Dessutom funderade jag hur namnet skulle passa på finska, det blev lite svårt, jag kan tänka att det blir bara en bokstavskombination, men säger inte så mycket mer.

Men maten var god - faktiskt väldigt smaklig. Borde man börja odla jordärtskockor, går det härikring?

Morgondagens text (Joh. 4:31–38):

Lärjungarna sade till Jesus: ”Rabbi, kom och ät.” Han svarade: ”Jag har mat att äta som ni inte känner till.” Lärjungarna sade då till varandra: ”Kan någon ha kommit med mat till honom?” Jesus sade: ”Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk. Ni säger: fyra månader till, så är det dags att skörda. Men jag säger er: lyft blicken och se hur fälten redan har vitnat till skörd. Den som skördar får sin lön, han bärgar grödan till evigt liv, så att den som sått och den som skördar kan glädja sig tillsammans. Här gäller ju ordet att en sår och en annan skördar. Jag har sänt er att skörda där ni inte behövt arbeta. Andra har arbetat, och ni får lönen för deras möda.”

Ofta tycker jag inte det är att arbeta att sitta på möten/samarbetsmöten, men de behövs nog också och är nog till nytta, och jag blir trött av dem, tröttare än då jag arbetar, tycks det. Det känns mera som att jag gjort något då jag suttit på kontoret och skrivit. Då får jag tillfredsställelsen av att ha gjort något.

Slutet på texten kom också med en sanning: Dagens arbetsfolk/jag skördar nog där de/jag inte har arbetat, om än jag hållit på länge....

Lite så man undrar om det börjar bli dags att gå hejm...?                             Hemma

2 kommentarer:

  1. Jordärtskockor lär gå att odla härikring. Jag fick ett löfte av en på jobbet att få en början för några år sen. Saken glömdes å sen har jag inte brytt mig. Men säkert kul att testa!!! /ulla

    SvaraRadera
  2. Få se om det koms ihåg då när det blir dags att börja odla.... :)

    SvaraRadera