lördag 27 mars 2021

lärosäte

Barnbarn är en Guds gåva (precis som barnen också). 

En gåva att få se på då nya färdigheter kommer till, hur barnet funderar på vad det ser och vad det betyder. Lär sig. 

Första gången det lär sig att släppa taget om en sak - eller matbit. Sen blir det kanske inte så roligt om det blir för mycket av slängandet. 

Av någon orsak kom jag att tänka på Newtons tredje lag: Lagen om verkan och återverkan. (Eller egentligen kom jag att tänka på Newtons lag och googlande upptäckte att det tydligen finns tre...)

Morgondagens text: 

Jes. 50:4-10

Herren Gud har gett mig en tunga med lärdom, så att jag förstår att hjälpa den trötte med mina ord. Han väcker varje morgon mitt öra, väcker det till att lyssna som lärjunge. Herren Gud har öppnat mitt öra, och jag har inte varit upprorisk, jag har inte dragit mig undan. Jag höll fram min rygg åt dem som slog mig och mina kinder åt dem som ryckte ut mina skäggstrån. Jag dolde inte mitt ansikte för hån och spott. 
Herren Gud ska hjälpa mig, därför behöver jag inte skämmas, därför gör jag mitt ansikte hårt som sten. Jag vet att jag inte kommer på skam. Den som förklarar mig rättfärdig är nära. Vem vill då gå till rätta med mig? Låt oss träda fram tillsammans. Vem är min motpart? Låt honom komma fram till mig. Se, Herren Gud kommer att hjälpa mig. Vem ska då döma mig skyldig? De ska alla slitas ut som kläder, mal ska förtära dem. Vem bland er fruktar Herren och hör hans tjänares röst? Även om han vandrar i mörkret och inte ser någon ljusning, ska han förtrösta på Herrens namn och stödja sig på sin Gud. (enl. Folkbibeln)

Det finns mycket att lära och vi lär av varandra. 

 "Den som förklarar mig rättfärdig är nära." Det är väl Jesus det. 

(Newtons tredje lag - är det månne det som uttrycks i Bibeln med "Allt vad ni vill att människorna ska göra eder, det ska ni också göra för dem."?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar