tisdag 2 mars 2021

läst

Jag är hemma på semester och ser mera av skavankerna i hemmet. 

Handtagen på hurtsen har länge varit sönder, och har inte alls stört mig, men nu kom jag mig för att göra något. För vad det är värt, men lite kul att använda det som finns i huset. Medaljongen är från en scarf som den föll från plötsligt - en länk brast. De gula pärlorna hittade jag i en burk med - ja, pärlor och sånt, egentligen sökte jag andra pärlor, men de hittade jag inte?

Och så har jag läst en bok. Passade på då det kom en sömnlös natt - igen. Sen kunde jag sova en stund igen. Biblioteksboken Döden och andra lyckliga slut av Melanie Cantor. Bakpå talades den om som en feelgood-bok. Och visst var den det. Men lite skruvad var den nog. 

En sak den vill säga var väl att alltid vara sann och säga vad man tycker och hur man tänker, så länge man lever. Och det kan komma oväntade vändningar....

Fick mig att tänka på denna:

Herre, Du vet bättre än jag själv att jag håller på att åldras, och att jag en dag ska vara gammal. Avhåll mig från den fatala tron, att jag måste yttra mig i alla ämnen och vid alla tillfällen. Befria mig från begäret att jag skall ordna upp alla människors angelägenheter. Gör mig tankfull men inte dyster, hjälpsam men inte beskäftig. Hjälp mig att inte repetera ändlösa detaljer, ge mig vingar som för mig till saken! Försegla mina läppar angående mina krämpor och besvär. De tilltar och det känns alltmer frestande att älta bekymren. Jag vågar inte be om ett förbättrat minne men jag ber om växande ödmjukhet och mindre tvärsäkerhet när mitt minne inte stämmer med andras. Lär mig den strålande läxan att jag tar fel ibland. Låt mig få bli någorlunda angenäm, jag vill inte vara något helgon, somliga helgon är så svåra att leva med. Men en sur åldring är något av kronan på djävulens verk. Ge mig förmågan att se det goda i oförutsedda sammanhang och att se talanger hos människor där man inte väntade sådant. Och käre Herre, gör mig vänlig, så att jag säger dem vad jag ser. Amen. (bön av en engelsk 1600-talsnunna i Wells Cathedral)

 Som jag hittade i ett gammalt inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar