lördag 24 april 2021

kluven

Han finns inte mer. 

Eller jo, han finns i delar i vedstapeln. Ska ännu värma i någons eldstad.

Jag har försökt med gym igen - alltså vedklyvning - nog med klyvmaskin. Det har jag sysslat med sista tiden. Det är bra med lyft av stora klumpar och sen mindre klumpar som ska sättas i stapeln. I lagom mängd.

Plötsligt då jag lyfte upp en klabb på klyvaren, såg jag en gubbe (gummor kan väl nog också se ut så?) med glimten i ögat se på mig. Glimten består i att någon för någon tid sedan virat någonting (koppartråd?) runt ett mycket yngre träd och det sedan lämnat kvar och växt in.

Morgondagens text: 

5 Mos. 30:19-20

Mose sade till Israel:
Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. Du skall älska Herren, din Gud, lyssna till honom och hålla dig till honom, ty detta ger dig liv, och du får leva länge i det land som Herren med ed har lovat att ge dina fäder Abraham, Isak och Jakob.

Vi har ett val. 

Trädet hade kanske inget val, men hade nog levt länge eftersom storleken på stammen var enorm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar