söndag 11 april 2021

skam tillsägandes

Barnbarnet har bestämt att vår igelkott i trappan ska "stå i skamvrån", vet inte varför. 

På fb läste jag ett inlägg där det kom fram att jag borde skämmas. Borde jag?

"Du borde skämmas!" minns jag inte om jag har använt i min barnuppfostran - hoppas det inte bara är förträngning av minnet. Jag tycker det är väldigt lite som man borde skämmas för egentligen. 

Försökte på www.folkbibeln.se söka på ordet skam och det finns en hel del bibelställen med det ordet. Synd och skam och nakenhet hör tydligen ihop.

Bl.a. dessa ställen fanns där: 

1 Kor 11:14Lär inte själva naturen er att det är en skam för en man att ha långt hår
1 Kor 14:35Vill de veta något ska de fråga sina män därhemma, för det är en skam för en kvinna att tala i församlingen.
1 Kor 15:34Nyktra till på allvar och synda inte! Några av er känner inte Gud. Till er skam säger jag det.




Så alltså borde jag vara tyst!

Jag har också läst en bok färdigt: Människan en fantastisk skapelse /En läkare ser på den mänskliga och Andliga kroppen av Paul Brand och Philip Yancey. Mycket läsvärd bok. Människokroppen är fantastiskt uppbyggd. 

Ändå skulle jag nog skämmas att gå naken.... Lite obekväm t.o.m. hos doktorn, där man ibland ju måste klä av sig.  Smutsig och med söndriga kläder vill jag helst inte heller visa mig och huset är aldrig tillräckligt städat för gäster....osv. osv. 

Upp 3:18: Jag råder dig att köpa guld av mig som är renat i eld så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att smörja dina ögon med så att du kan se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar