onsdag 13 april 2022

gömd

(färgskillnaden beror på att solen lyser i farstun)
Det tog nästan en vecka efter att barnbarnen varit på besök innan jag såg den.(Och ändå är det dörren vi går igenom varje dag.)

Själv hade jag "gömt" elefanten, 

Vi har små fingerdockor ett antal, som barnen gärna vill leka "kurragömma" med. Alltså någon gömmer och de andra ska leta. 

Reglerna är att de ska synas lite och sen kan den som letar fråga fågel, fjäril eller fisk och få reda på om de är gömda högt eller lågt. Och om man är nära är det hett och om man går längre bort blir det kallare. 

Har för mig att vi lekte detta hemma också, men jag kanske minns fel. Åtminstone kan jag inte föreställa mig att vi fick leka med nyckeln om än leken kallas just gömma nyckeln

Onsdagen första läsningen-text

Jes. 49:1-6

Hör på mig, ni fjärran länder, lyssna, ni avlägsna folk! 

Herren kallade mig redan i moderlivet, han nämnde mig vid namn redan i min mors sköte. Han gjorde min tunga till ett skarpt svärd och gömde mig under sin skyddande hand, han gjorde mig till en vass pil, som han förvarade i sitt koger.

Han sade till mig: Du är min tjänare, Israel, genom dig skall jag visa min härlighet. Jag tänkte: Förgäves har jag ansträngt mig, fruktlöst och fåfängt förött min kraft. Ändå skall Herren ge mig min rätt, min lön finns hos min Gud. 

Nu har Herren talat, han som skapade mig till sin tjänare redan i moderlivet, för att jag skulle föra Jakob tillbaka och låta Israel samlas hos honom. Så skulle jag vinna ära inför Herren och min Gud vara min styrka. 

Han säger: Det är inte nog att du är min tjänare, som upprättar Jakobs stammar och för tillbaka Israels överlevande, jag skall göra dig till ett ljus för andra folk, för att min räddning skall nå över hela jorden.

Profetia om Jesus, Han finns att finnas - också av oss avlägsna folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar